Als je team niet ontwikkelt: de uitdaging van de asset manager

Het probleem dat je liever niet wilt zien

Een van de grote verantwoordelijkheden is zorgen dat zijn team competent is en blijft. Maar wat als je merkt dat je team níet ontwikkelt? Dat medewerkers hun werk wel doen, maar stagneren in groei. Het is een ongemakkelijke realiteit waar veel asset managers mee te maken hebben. Het gevolg: stilstand van teamleden, frustratie en een steeds grotere kloof tussen wat de organisatie nodig heeft en wat het team kan leveren. 

“Soms lees ik over nieuwe digitale mogelijkheden en zie ik dat mijn mensen hier geen gebruik van maken”. – Asset manager in de infra  

De impact van stilstand

Een team dat niet ontwikkelt, kost uiteindelijk meer dan alleen gemiste kansen. Het leidt tot fouten, inefficiënties en weinig verbeteringen.  

  • Een werkvoorbereider blijft dezelfde fouten maken, omdat hij nooit echt heeft geleerd hoe hij data moet analyseren. 
  • Een monteur grijpt altijd terug op dezelfde oplossingen, terwijl er moderne technieken beschikbaar zijn die tijd én geld besparen. 
  • Medewerkers wachten af totdat de asset manager instructies geeft, in plaats van zelf initiatief tot verbeteringen te nemen. 

Voor de asset manager voelt dit alsof hij continu brandjes blust. Je bent bezig met operationele details, terwijl je eigenlijk vooruit wilt kijken. Hoe hard je ook probeert, er lijkt geen vooruitgang te komen. 

“Ik besteed te veel tijd aan controleren en corrigeren. Ik zou juist willen dat mijn team zelfstandiger wordt en meer initiatief toont tot het uitvoeren van een permanente oplossing.” – Asset manager productie 

Waar gaat het mis?

Elk jaar wordt er opleidingsbudget beschikbaar gesteld. Toch blijft het vaak liggen, of wordt het niet effectief besteed. Medewerkers schrijven zich in voor een willekeurige cursus omdat het budget ‘toch op moet’, zonder dat dit hun werk echt vooruithelpt. Of ze weten niet wát ze moeten kiezen en doen uiteindelijk niets. Zonder duidelijke richting verandert het opleidingsbudget in een papieren belofte. Het resultaat: weinig effect. 

“Ik had budget om iets te doen, maar ik kon geen training vinden die praktisch én direct inzetbaar is. Uiteindelijk deed ik maar niets.” – Werkvoorbereider met ambitie 

Praktijkvoorbeeld: twee verschillende uitkomsten

Bij een productiebedrijf in Brabant bleef het opleidingsbudget jarenlang ongebruikt. Medewerkers gaven aan dat ze geen idee hadden welke opleidingen écht relevant waren. Het gevolg: frustratie bij de asset manager en een team dat steeds achterliep op nieuwe ontwikkelingen. Toen er een grote storing plaatsvond, was er niemand die de juiste kennis had om het probleem snel op te lossen. De kosten liepen hoog op – en de organisatie besefte dat stilstand hen veel duurder kwam te staan dan investeren in ontwikkeling. 

Een ander bedrijf in de infra koos voor een andere aanpak. Samen met de asset manager werd er een leerplan opgesteld: monteurs volgden praktijkgerichte trainingen en werkvoorbereiders kregen begeleiding richting een volgende stap in hun carrière. Binnen een jaar merkte de asset manager dat er minder fouten werden gemaakt, de samenwerking beter verliep en medewerkers zelf met verbetervoorstellen kwamen. Het verschil? Het opleidingsbudget werd doelgericht ingezet. 

De sleutel: gericht leren en ontwikkelen

Wat ontbreekt, is structuur. Er is vaak geen duidelijke analyse: waar staan de medewerkers nu, welke competenties missen ze en welke zijn écht noodzakelijk om de strategie te realiseren? Zonder dat inzicht wordt een leertraject al snel willekeurig. Een leerpad dat medewerkers helpt om stap voor stap beter te worden, gekoppeld aan de strategie van de organisatie, maakt het verschil. 

  • Denk aan een werkvoorbereider die maintenance engineer wil worden: met begeleiding en een gericht ontwikkelplan kan zijn opleidingsbudget écht een springplank zijn. 
  • Of een maintenance engineer die de ambitie heeft om asset manager te worden en via een zorgvuldig uitgestippeld leertraject  leert aan welke competenties hij moet werken om deze carrièrestap te kunnen maken.  

Zonder dat plan blijven ambities en mogelijkheden vaak hangen – en verandert er niets. 

De asset manager zelf niet vergeten

Ook asset managers lopen tegen hun eigen grenzen aan. Veel herkennen de frustratie: “De wereld om mij heen verandert, maar hoe verander ik mee? Hoe zet ik een moderne asset management organisatie op, welke skills heb ik daarbij nodig en hoe kom ik aan de benodigde inhoudelijke kennis?  

Daarnaast geldt: wie zichzelf niet ontwikkelt, kan moeilijk een cultuur van leren stimuleren. Juist hier kan het opleidingsbudget helpen om de asset manager sterker én effectiever te maken. 

De oplossing van Train to Maintain

Train to Maintain helpt asset managers om hun team en zichzelf te ontwikkelen. Wij maken persoonlijke ontwikkeling concreet én effectief. Met trainingen die direct aansluiten op de praktijk, ontwikkelpaden die richting geven en handvatten voor de asset manager zelf. Zo wordt ontwikkeling een structureel onderdeel van bedrijfsvoering 

Van uitdaging naar groeikans

Een team waarin bepaalde vaardigheden nog ontbreken, kan een waardevol startpunt én een mogelijk signaal zijn dat er iets moet veranderen. Met de juiste aanpak kan juist deze uitdaging een aanleiding zijn voor ontwikkeling. Opleidingsbudgetten worden zo geen kostenpost, maar een investering in prestatieverbetering, extra motivatie en blijvende ontwikkeling. 

 

Herken jij dit in jouw team? Train to Maintain helpt asset managers in infra en productie om hun teams en zichzelf te laten ontwikkelen. Ontdek ons trainingsaanbod of neem contact op voor advies van onze experts en zet de stap van stilstand naar vooruitgang.